Stress - når dit liv truer dig på livet

Brugervurdering: / 1
DårligBedst 

Stress er blandt de mest søgte sygdomme på Google, og med god grund. Man vurdere at mellem 250.000 og 300.000 danskere lider af alvorlig stress, og Det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø anslår at 10-12 procent af den danske befolkning har symptomer på stress hver dag - det er ca 430.000 danskere.

For at understrege alvorligheden i stressproblematikken, så er hver 4. sygemelding grundet stress, eller med andre ord - der er 35.000 danskere hjemme med stress hver evig eneste dag, hvilket iøvrigt medf'ører op imod 30.000 hospital-indlæggelse om året og 1.400 danskere der dør af stress. 

Hvorfor er der så mange stressede danskere?

Idag forventes der mere af danske medarbejdere end nogensinde. Vi konkurrere ikke bare mod og med hinanden, vi lever i direkte konkurrence med andre lande. Rigtig mange danske job bliver flyttet til Polen, Kina eller Indien. De jobs der ikke kan flyttes ud af landet, kan overtages af billig arbejdskraft der flyves ind - og det er ikke bare ufaglærte produktionsjob der bliver overtaget, det er alle led i fødekæden der er under pres udefra.

Hvis du oven i ligningen smider forældrerollen, med alle dets facetter og de forventninger der er til den danske kernefamilie oven i hatten, så er der lagt godt i støbeskeen for endnu en stresset mor eller far til statistikken.

Symptomer på stress

Hvad der trigger stress, er som oftest ens hverdagsmønster. Det kan godt være det fodboldklubbens årlige temafest, eller Onkel Teddys død der får læsset til at vælte, men som oftest er det et overfyldt hverdagsmønster og følelsen af ikke at kunne slå til, der har sået kimen til stress.

Stress symptomer kan deles ind i 3 hovedområder. Fysiske symptomer, psykiske symptomer og adfærdsmæssige symptomer. Vi har nævnt nogle af de mest almindelige, mend er findes mange flere:

Fysiske symptomer på stress:

  • Hovedpine
  • Hjertebanken
  • Vægttab
  • Nedsat potens
  • Mavesmerter

Psykiske symptomer på stress:

  • Træthed
  • Irritabilitet
  • Angst
  • Koncentrationsbesvær
  • Hukommelsesbesvær
  • Depression

Adfærdsmæssige symptomer på stress:

  • Søvnløshed
  • Hyperventilation
  • Aggressiv
  • Ubeslutsom
  • Øget brug af stimulanser (Kaffe, energidrik, kosttilskud)

Der kan findes en del stress test på nettet, de fleste stresstest spørger i virkeligheden bare lidt til de symptomer der kendetegner stress og ud fra hvor mange gange du siger ja, vurdere de i hvor høj grad du har stress. Istedet for at sidde og bruge tid på stress test, skal du måske overveje at tage en samtale med din læge, han kan langt bedre vurdere dine symptomer, din nuværende tilstand og en eventuel reaktion på tingene.

Behandling mod stress:

Problemet skal tages alvorligt, meget alvorligt, og ligesom med varigt vægttab er det ikke bare en 14 dages kur/ferie der skal til, men en livsstilsændring.

Stress skyldes at du har mere i livet end du kan rumme. Hverken medicin, 14 dage på Cuba eller en løbetur kan få dig i mål. Du er nødt til at kortlægge, værdisætte og vælge til og i særdelshed vælge fra, hvis ikke dit liv skal slå dig ihjel!

Hvad betyder det?

Det betyder at du er nødt til at lave en grundig analyse af dit liv. Hvad er det du bruger din tid på, og hvad er det der virkelig betyder noget for dig. Vi er helt inde og tale om kerneværdier, og øvelsen er langt sværere end man tror, særligt fordi man skal afværdi-sætte nogle ting i sit liv og så tage aktivt skridt for at fravælge disse ting i sit liv.

Det her kan betyde at du er nødt til at skære hårdt i din omgangskreds, det kan være du er nødt til at vælge din søns fodboldklub fra, eller lade være med at stå klar med lune boller når børne kommer hjem - det kan også være du skal finde et andet arbejde, og livsstilsændringen kommer ikke af sig selv, og du kommer til at kæmpe hver eneste dag for at gennemfører ændringerne. Som regel er tingenes tilstand som de, af en grund, og skal de ændres er man nødt til at gøre noget aktivt, men er nødt til at vælge fra, man er nødt til at nedprioriterere og fjerne ting fra sit liv. Ugebladene kørte på et tidspunkt en simple living-strategi...det er måske ikke det dårligste udgangspunkt.

Er du allerede nu i en situation du ikke kan overskue, kan det være du skal søge en livsstilekspert. De er meget oppe i tiden, og med god grund. Eksperten vil sandsynligvis fortælle dig meget af det du allerede har læst her og andre steder, men vil også kunne hjælpe dig med selektionen og gennemførelsen af ændringen. Mange virksomheder støtter og hjælper medarbejdere med netop at tale med psykologer, læger eller livsstilseksperter, der kan hjælpe dig med at identificere kerneværdierne, fokusere på dem og gennemfører store personlige omlæggelser i dit liv.

Du kan naturligvis også bare fortsætte som før, og lade ½ års sygdomsperiode, med hospitalsindlæggelse og tvangsmedicinering gennemfører de nødvendige ændringer for dig - det er dit liv, dit valg...

Kommentar (0)
Skriv kommentar
Your Contact Details:
Kommentar:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img]   
:D:):(:0:shock::confused:8):lol::x:P:oops::cry:
:evil::twisted::roll::wink::!::?::idea::arrow:
Security
Skriv venligst koden som du kan se i billedet.