Plants Vs Zombies - PC version

Brugervurdering: / 14
DårligBedst

plantszombies4.jpgSå er den gal igen - zombies er kommet ind i dit friendly neighborhood, og den slags utyske er som sædvanlig kun ude efter...hjerner - i det her tlifælde er det så din hjerne der står på spil.

Heldigvis er man som hus- og haveejer ikke helt forsvarsløs, og med en halvgal nabo der allerede er klædt på til kampen kan det umuligt gå galt. Bevæbnet med ærteplanter, valnødder, solsikker og kødædene planter tager man kampen op mod de hjerneædene zombies.

Spillet er et klassisk Tower-defence, hvor man skal opstille et effektivt forsvar, mod den grumme fjende, men her er der så blot iblandet en god potion humor. Ens have bliver bombarderet alt fra avis-læsende zombies der bliver vrede hvis man skyder avisen i istykker, stangspringer-zombies der spriner over den første plante den møder, til en Michael Jackson-kopi der danser nye zombies op af jorden til gengæld spænder ens arsenal af planter sig fra de føromtalte ærteskydene planter, til hvidløg, kraftige svampebomber og squash der kan kvase de lede zombies.

For at spillet ikke skal blive for kedeligt åbner der sig flere spityper, efterhånden som man får spillet sig igennem de forskellige levels. Der bliver bowlet med valnødder, smadret vaser og det klassiske Whac-A-Mole er også lavet i en zombie-udgave.

Spillet er holdt en en lidt nuttet stil, og med zombie-armering i form af en trafikkegle, eller en spand på hovedet er det slet ikke uden humor - spillet er ret nemt, og bliver langsomt sværere så det er temmelig børnevenligt og giver med garanti ikke mareridt om natten. Selvom spillet hverken byder på en fed historie, flot grafik eller vildt action er det altså temmelig fængene, og jeg må da også erkende jeg har spillet det flere gange, efter børnene er gået i seng. Spillet er temmelig billigt, og får herfra en masse rosende ord med på vejen.

Teknisk: Grafikken og animationer er meget enkel, opløsningen er lav, og AI'en er skiftet ud med en primitiv randomizer. Det betyder spillet kræver ikke særlig meget for at blive afviklet (det findes i en iPhone-udgave) - og så er det  selvinstruerende.

Alder: Jeg har 2 små drenge, hvor den ældste er fem, og kun så småt begyndt med Nintendo DSi - og begge drenge er meget optaget af zombie-spillet. Den ældste vil gerne selv prøve at spille det, og kan sagtens finde ud af det - selvom det er med mus og på PC, mens den yngste på 3 rigtig gerne vil følge med. Udfra mine egne børns reaktion på spillet, kan jeg kun give mine varmeste anbefaling med i købet. Så, fra 5-6 år kan det altså sagtens blive spillet.

Vold/Morale: Zombies vil æde din hjerne, og derfor skyder du dem i smadder...på en nuttet måde. Okay, det lyder nok mere barsk og amoralsk end det er - jeg har fået en del spørgsmål om zombies adfærd, men ingen er vågnet op endnu, badet i sved...langt hen ad vejen synes børnene at de her zombies er mere sjove og skøre, end uhyggelige og selve nedkæmpningen er også holdt meget sobert.