10 stærke madvarer til at styrke dit immunsystem

Brugervurdering: / 3
DårligBedst 

 Vi går vinteren i møde, og selv efter en god sommer, kan det være en god ide at booste sit immunforsvar - og har du allerede været uheldig og været nede med flaget, enten med en en godyl forkølelse, eller en god omgang influenza, kan det være en rigtig god ide, at kvikke kroppen og det naturlige immunforsvar gevaldigt op. 

Immunforsvaret påvirkes af mange faktorer. Manglende motion, rygning, stress eller usunde spisevaner giver et skrøbeligt immunforvar, mens bevægelse, et gedigent grin eller de helt rigtige kostelementer kan rette op på rigtig meget. 
 
Uanset om du har været syg, er ved at blive syg, eller bare vil styrke din krop og dit immunforsvar, så levere de her 10 madvarer et naturligt boost af dit immunforsvar, som hverken vitaminpiller eller alverdens mystiske kinesiske urtepulverblandinger kan hamle op med.
 
1. Hvidløg - Der har været en hel del undersøgelser, der viser, at hvidløg har antibakterielle- og antivirale egenskaber. Hvidløg kan også hjælpe med at stimulere produktionen af ​​hvide blodlegemer i kroppen og så fungere det som antioxidant i dit system. 
Hvis du ikke er en fan af den markante hvidløgssmag, kan man maskere smagen af hvidløg ved at hakke hvidløgende istedet for at knuse dem i en hvidløgspresser, og eventuelt tilføje knuste nelliker til hvidløgsmassen, inden du blander det sammen med resten af retten.
 
2. Grapefrugt - Det høje C-vitamin-indhold i de røde eller lyserøde grapefrugter gør dem ekstremt effektive til at bekæmpe forkølelse eller andre betændelsessygdomme. Den rosenrøde farve er også en indikator for, at frugten har et højt antal af bioflavanoids, og disse er vigtige phytonutrients til dit system. Det høje C-vitamin indhold får kroppen til at booste dit immunforsvar. Grapefrugt anbefales specielt, hvis du allerede er begyndt at blive lidt snottet eller småforkølet - det kan i bedste fald rede dig for at ligge med en gedigen forkølelse, eller nedbringe perioden du ligger syg i.
 
3. Svampe - Champignoner indeholder store mængder selen og antioxidanter. Højt B-vitamin og niacin indhold spiller også en rolle i at hjælpe til at holde dit immunsystem slagkraftigt. Der er i flere videnskabelige undersøgelser af svampe blevet bemærket antivirale og antibakterielle egenskaber, hvilket også giver mening, da antibiotika (penicilin) er et stof der udvindes af svampe. Svampe i relativt store mængder er en rigtig god ide, hvis du vil genetablere et stærkt immunforsvar
 
4. Grøntsager(!) - Farvestoffer i grøntsager er meget vigtige antioxidanter der støtter immunsystemets funktioner. Grønne, røde, gule og orange farver, er udtryk for at store mængder antioxidanter. Jo flere farver og variationer imellem forskellige farverige grønsager du kan få i din kost, jo bedre.
 
5. Blomkål - korsblomstrede grøntsager, som blomkål, broccoli og rosenkål, er blandt de grøntsager med allermest indhold af antioxidante vitaminer, der er selve nøgle til at forbedre sundhed og immunforsvaret. Store mængder Cholin findes også i disse grøntsager, hvilket hjælper dig med at holde dine celler velfungerende, støtter og vedligeholde mavens vitale funktioner - hvilket igen er med til at holde baktiere nede og ude af dit system. 
Derudover findes der glutathion i blomkål, der er en kraftigt vitamin med høje mængder antioxidant - hvilkte er fantastisk til at afværge sygdomme og opbygge immunforsvaret.
 
6. Acai bær - Bærret er kendt for evner til at generere vægttab, og er en af sværvægterne indenfor superfood grundet et ekstremt indhold af antioxidanter. Det enorme indhold af antioxidanter gør bærret yderst velegnet til at lade indgå i daglige retter eller som pynt på morgenmaden, da selv mindre mængder acaibær kan være med til at styrke immunforsvaret og holde selv de værste vintersygdomme på måtten.
 
7. Nødder - Ikke alene har de et højt proteinindhold, men de er også fyldt med super sunde fedtstoffer, som er meget afgørende for en sund kost. Nødder har et højt indhold af vitamin E, omega 3 fedtsyrer, og er rig på antioxidanter. Ved at indtage nødder regelmæssigt, vil du opdage, at de kan hjælpe med at bekæmpe kroniske sygdomme. Det anbefales at inddrage mindre mængder nødder i den daglige madlavning.
 
8. Æggeblommer - Æg og i særdelshed æggeblommer diskuteres ofte, men der er ingen tvivl om at de har nogle fordele og kan være gode at have som en del af sin kost. Æggeblommen i sig selv er nærmest ren protein, med meget højt indhold af zink og slen. Der advares mod æggeblommer på grund af deres høje kolesterol, men indtages der moderate mængder æggeblomme, i samspil med andre fødevarer, er der ingen tvivl om æggeblommens gavnlige virke, specielt mod forkølelser og generel opbygning af immunforsvaret.
 
9. Østers - De er kendt som elskovsmiddel, men udover det, er østers faktisk rigtig gode til at jhælpe med opbygningen af et velfungerende immunforsvar. Der findes høje niveauer af mineralsk zink i østers, hvilket er fantastisk til at øge og styrke dit generelle immunforsvar. Zink har visse antivirale komponenter, der benyttes til at holde sygdomme og infektioner ude af systemet. Stofferne hjælper til at helbrede og hele kroppen, hvis man har sår eller mindske sandsynligheden for blodpropper.
 
10. Yoghurt - de levende kulturer, der findes i yoghurt , er i stand til at hjælpe med at beskytte tarmsystemet mod gastrointestinale sygdomme, og bidrager til at opbygge en immunitet i dit system mod bestemte sygdomme. Fra at forhindre en almindelig forkølelse, til at have egenskaber, der har vist sig at hjælpe med at bekæmpe visse lidelser, kan du ikke gå galt med at tilføje denne powerfood til dit kost program. Ikke alene er det velsmagende, og hjælper med at bekæmpe sygdom, men det har også  et yderst højt proteinindhold, som er en anden positiv faktor, når du forsøger at være så sundt som muligt.
 
Helt generelt for disse 10 madvarer til at styrke immunforsvaret, er at de alle har nogle meget høje mængder antioxidanter. Antioxidanter benyttes i særdelshed til at styrke kroppen og dens biologiske forsvar mod vinteren, forkølelser, influenza og diverse andre betændelsessygdomme på en naturlig og sund måde.
 
Hvis du vil læse mere om madvarer med høje mængder antioxidanter, så kig på vores liste med madvarer der er superfood.
Kommentar (0)
Skriv kommentar
Your Contact Details:
Kommentar:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img]   
:D:):(:0:shock::confused:8):lol::x:P:oops::cry:
:evil::twisted::roll::wink::!::?::idea::arrow:
Security
Skriv venligst koden som du kan se i billedet.