Superfood - her er listen, husk det når du laver mad til familien

Brugervurdering: / 31
DårligBedst 

Efter rigtig mange års undersøgelser, finder man langsomt ud af madvarers påvirkning af gruppen. Man finder naturligvis de skadelige madvarer, men finder også madvarer der enten er meget rige på mineraler eller vitaminer, eller som har gavnlig effekt på vores immunforsvar. Dog er der nogle madvarer der skiller sig markant ud fra alle andre. De skiller sig ud, ved at hæve abnorme mængder af nyttestoffer, eller hjælper kroppen til at opbygge et stærkt immunforsvar, og holder sygdomme fra døren. Disse madvarer kalder man Supermadvarer, superfood eller super healing food. Begrebet er kun lige kommet til Danmark, men man forventer at forskning og information om lige præcis disse livsbekræftigende madvarer vil komme væltende ind over os, de næste par år.

Superfood bør kendes, og såvidt muligt indgå i den sunde og velnærede families madrepetoar. Vi har udarbejdet en liste, over madvarer, der er i kategorien Superfood, samt knyttet en kommentar til hver enkelt madvare.

Pas dog på med at overdrive brugen, men sammensæt et harmonisk indhold af disse ekstrem sunde madvarer, med de madvarer vi normalt bruger. Husk på - alle er unikke og har individuelle ernæringsmæssige behov, og vi anbefaler at se en praktiserende læge før du foretager væsentlige ændringer i din kost.

Vi forsøger at samle sjove nemme og rigtig gode opskrifter sammen til jer, som hver især er baseret på superfood-produkter.

Liste over madvarer der er påvist som superfood:

Appelsiner: Appelsiner påviser at almindelige fødevarer kan tilbyde en vifte af sygdoms bekæmpende egenskaber. Hesperetin, det vigtigste smagsstof i appelsiner har vist sig at hjælpe til med at beskytte mod kræft, hjertesygdomme, infektioner og betændelse. American Journal of Clinical Nutrition har offentliggjort en rapport, der forbinder et højere indtag af hesperetin med lavere satser for hjertesygdom. Appelsiner er også en rig kilde til pektin, der sænker kolesterol, kalium, hvilket reducerer blodtrykket, og folinsyre, der reducerer niveauet af homocystein.

Avocadoer: Kilo for kilo giver avocado hjertet flere sunde enkelt umættede fedtstoffer, kostfibre, vitamin E, folinsyre og kalium end nogen anden frugt. Som om det ikke er nok, så er de også number one frugt kilde til beta-sitosterol, et stof, der kan reducere den samlede mængde kolesterol. De indeholder desuden langt mere antioxidant lutein end andre frugter, det har i undersøgelser vist sig at beskytte mennesker mod grå stær. Lutein er også blevet forbundet med at beskytte dit hjerte-kar-systemet og forebygge prostatakræft. Avocadoer er meget let fordøjeligt, hvilket gør dem ideelle til folk, der har problemer med at fordøje fedtholdige fødevarer.

Blåbær: De er ikke blot ser og smager godt, men blåbær indeholder store mængder antioxidanter kaldet anthocyanidins, nogle af de stærkeste antidoter til oxidativ stress, som mange forskere mener at være årsag til aldring hos mennesker. Forskning foretaget på "US Department of Agriculture" fandt ud af, at blåbær har den højeste antioxidant kapacitet på 40 testede frugter og grøntsager. Bærene indeholder også en fytokemisk ellegic syre, hvilket menes at forhindre unormal cellulære ændringer. Sidst men ikke mindst er blåbær blevet genkendt som hjernestimulerende, de hjælper hjernen med genopbyggelse og understøtter hjernens evne til at lave interne forbindelse fra et område til et andet. Denne associering er lidt enkelt forklaret vores intellekt.

Broccoli: Hvis de andre fødevarer, på listen er "super" fødevarer, så bør broccoli være en "mega-super" fødevarer. Forskere finder et væld af sunde stoffer i denne ene grøntsag, som omfatter kræftbekæmpende stoffer, sulforaphane og indol-3-carbinol. Sulforaphane, der alle ødelægger de kræftfremkaldende stoffer, som du har indtaget, og skaber enzymer, der æder alle kræftfremkaldende stoffer der måtte være tilovers fra denne reaktion. Sulforaphane dræber også bakterien, Helicobacter pylori, der forårsager mavesår og i høj grad øger risikoen for gastrisk kræft ifølge en undersøgelse på John Hopkins University, Baltimore.

Indol-3-carbinol hjælper din krop til at nedbryde østrogen, hvilket potentielt beskytter mod brystkræft. Broccoli er desuden en god kilde til beta-caroten og kalium, som hjælper med at nedsætte din risiko for hjertesygdom. Mange terapeuter anbefaler at spise broccoli mindst tre gange om ugen...nu ved vi hvorfor.

Chili: En rapport i American Journal of Clinical Nutrition, afslører at regelmæssig indtagelse af chili kan hjælpe din krop med at kontrollere dit insulinniveau efter at have spist, til stor gavn for overvægtige eller diabetikere. Chilie reducere mængden af insulin, kroppen har brug for at sænke blodsukkeret efter et måltid med op til omkring 60%. Derudover har chilie en gavnlig effekt på fordøjelse, prostata og mavekræft. Sidstnævnte har der været en del diskussion om, da flere nonkliniske forsøg har vist det modsatte, det har et studie i Berkeley dog manet til jorden.

Fuldkorn: Flere epidemiologiske undersøgelser påviser, at mennesker, der indtager store mængder af fuldkorn hver dag, har en lavere risiko for hjertesygdomme. Fuldkorn er brune ris, hirse, havre og fuldkorns brød. Forskning antyder også, at fuldkorn bidrage til at forebygge kræft i tyktarm, bryst-og prostatakræft. De komplekse kulhydrater og fibrenes langsom frigivelse af blodsukker, giver en fantastisk langsom energikilde. Fibre kan også bidrage til at forebygge forstoppelse, fremme væksten af "venlige" bakterier i tarmen, samt danne hjælpemidler til fjernelse af toksiner (giftstoffer) fra kroppen.

Græskar: Græskar og squash er fyldt med beta-caroten (faktisk er det kun gulerødder og søde kartofler der har mere), og er den største kilde til alfa-caroten, en kræft-hæmmer der potentielt er mere effektiv end beta-caroten. Ved forskning af 100.000 mennesker fandt man ud af, at dem der spiser flest produkter indeholdene alfa-caroten havde op til 63% lavere forekomst af lungekræft. Græskar indeholder også vitamin B5, C, E, kalium, calcium og fibre. Og husk endelig frøene, da de er en glimrende kilde til zink, essentielle fedtsyrer, og er en stor kilde til vegetabilske proteiner.

Hvidløg: Talrige kliniske forsøg har påvist at hvidløg er eksellent til at bekæmpe kræft - undersøgelser tyder på, at hvidløg har evnen til at forebygge udviklingen af kræft i bryst-, tyktarms-, hud-, prostata-, mave og spiserør. Hvidløg hjælper også ved at stimulere immunsystemet ved at fremme væksten af naturlige dræberceller, der angriber kræftceller. Hvidløg har også evnen til at dræbe bakterien Helicobacter pylori, der er en væsentlig årsag til mavesår og mavekræft.
En nyere undersøgelse fra University of East London hævder, at hvidløg er i stand til ikke blot dræbe mange af de antibiotika-resistente stammer af MRSA, også kaldet "hospital super bug", men er også i stand til at ødelægge den nyeste supersuper bakterie, der er resistente mod de allerkraftigste MRSA antibiotika.
Sidst, men ikke mindst har en ny undersøgelse vist, at spise rå hvidløg efter en hjerteoperation kan medvirke til at begrænse skaderne på hjertet, på grund af hviudløgets stærke antioxidant egenskaber.

Hørfrø: Hørfrø er den rigeste vegetabilske kilde på omega-3 fedtsyrer, der kan bidrage til at reducere hjertesygdomme, slagtilfælde, og inflammatoriske (betændelse) sygdomme, og er forbundet med mange andre positive sundhedsmæssige resultater. Hør indeholder også høje mængder af lignin, en phytoøstrogen, som menes at forbedre kolesterol profiler og reducere aktiviteten af østrogen i kroppen. Hørfrø er særdeles vigtig for vegetarer, der ikke kan få deres essentielle fedtsyrer fra kilder såsom fisk. Hør leveres i frø eller olie form. Køber du olien, så sørg for at opbevare den i køleskabet, da den oxiderer let.

Ingefær: Denne rod har i mange tusinde år været anset for at have medicinske egenskaber og forskning bekræftiger nu denne mistanke. Ingefær indeholder flere forskellige antioxidante plantekemikalier herunder GINGEROL og zingerone. I indledende undersøgelser af disse antioxidanter har det vist sig at stoffet bekæmper kræft og hjertesygdomme. En undersøgelse viste, at GINGEROL var lige så effektivt som aspirin i at forhindre blodet at koagulere, hvilket gør det til en potentiel støtte mod hjertesygdom (selv om det ikke anbefales til folk, som allerede tager antikoagulantia). Ingefær har en effektiv antimikrobiel effekt på sår og sår og menes også at bekæmpe betændelse og stimulerer kredsløbet.

Kakao
: Den vigtigste ingrediens i chokolade indeholder masser af antioxidanter smagsstoffer, der kan bidrage til at bekæmpe hjertesygdomme og kræft. I en undersøgelse foretaget af "American Journal of Clinical Nutrition", skulle 23 testpersoner tilføje fire spsk kakao og ½ gram mørk chokolade til deres daglige kost. Resultaterne viste en sænkning af kolesterol og forøgelse af antioxidanter i blodet. Før du bliver for begejstret for chokolade skal du huske, at der er et højt fedtindhold og du skal vælge mørk chokolade med en høj kakao-procent, og altid huske at spise det i små mængder. Der kan læses mere om chokolade, i vores artikel om at lave marcipan med børnene.

Laks: Laks er én af de bedste fede fisk, der er en fin kilde til omega 3. Omega 3 fedtsyrer er forbundet med at beskyttelse mod brystkræft og andre kræftformer samt lindre autoimmune sygdomme som ledgigt og astma. Omega 3 er også afgørende for hjernen samt hjerte sundhed, og har været forbundet med accelereret læring og øget opmærksomhed hos børn samt at hjælpe med mentale funktioner hos ældre. Andre gode fede fisk er bl.a. sild, tun og makrel.

Løg: The Journal of National Cancer Institute har offentliggjort et dokument om, at løgene var den mad stærkest forbundet med lavere chancer for lungekræft. Den svovlforbindelse og det smagsforstærkende stof quercetin er mistænkt for at være ansvarlig for de kræft bekæmpende egenskaber løget har. Quercetin synes også at styrke immunforsvaret, fremme afgiftning, og reducerer inflammation(betændelse) . Forbruget af løg og andre alliums som porrer og hvidløg ser også ud til at sænke bryst, spiserør og mave kræftformer.
 
Mandler: Hvis du har lyst til snacks i form af nødder, er mandler virkelig en af naturens super fødevarer. De er en god kilde til proteiner og fibre, og flere mineraler, herunder calcium, magnesium, jern, kalium og zink. De har også en høj koncentration af E-vitamin, og indeholder mindre mængder af folinsyre og B2 vitamin. Mandler indeholder desuden enkelt umættet fedtstof, som kan bidrage til at holde vores arterier smidig, og bidrage til at forebygge hjertesygdomme. Hold dig til de rå, usaltede nødder for den maksimale mængde af vitaminer og mineraler.
 
Olivenolie: I modsætning til andre olier, er olivenolie spækket med super sunde enkelt umættede fedtstoffer samt antioxidante polyphenoler. Spanske forskere bekræftet, hvad vi har mistanke om i årevis, at Middelhavet kost, som er rig på grøntsager og olivenolie, kan reducere risikoen for hjerteanfald.

Rødbeder: Rødbeder har ikke kun lavt kalorieindhold, men er også fyldt med næringsstoffer. De indeholder høje niveauer af carotenoider og flavenoids, anti-oxidanter, der bidrager til at reducere oxidation af LDL-kolesterol, beskytte vores arterie vægge og mindske risikoen for hjertesygdomme og slagtilfælde. De er en af de rigeste kilder til folinsyre, som hjælper med at beskytte ufødte børn fra rygmarvsbrok, og de menes også at bidrage til at sænke homocystein i blodet. Rødbeder indeholder mineralet kvarts, som hjælper kroppen med at udnytte calcium, hvilket gør det uhyre vigtigt for muskel-skelaturens sundhed. Desuden mindskes risikoen for knogleskørhed. Mange mennesker laver saft af rødbederne for de rensende og afgiftende egenskaber.

Soja: Soja må være en af de mest undersøgte fødevarer med hensyn til sundhedsmæssige fordele og hovedparten af forskningen har været omkring forebyggelse af kræft, især af bryst-og prostatakræft. Soja indeholder to fytoøstrogener: genistein og daidzein, som er i stand til at reducere aktiviteten af kroppens eget østrogen, hvilket beskytter brystet. Stærke epidemiologiske beviser associere soja med lave kræfttilfælde selv om der stadig en del debat om, hvorvidt alle kan modtage sojaens fordele.

Te: Sort, grøn, og nu hvid te er alle blevet hyldet for deres antioxidante egenskaber. Ifølge epidemiologiske og animalske bevisbyrder, kan grøn te hæmmer bryst, mave-og lungekræft. Indholdet af polyfenoler i grøn te er kraftige antioxidanter (100 gange så effektiv som vitamin C) og kan beskytte celler fra frie radikaler. Te kan også forhindre, at dine knogler fra at lide af knogleskørhed, jævnfør en undersøgelse offentliggjort i Archives of Internal Medicine. Man fandt ud af, at mennesker, der drak to eller flere kopper grøn eller sort te om dagen i 10 år, havde større knogletæthed. Læs blandt andet om slanke te.

Tomater: Rigtig mane epidemiologiske undersøgelser peger på at tomater giver en markant reduktion af risikoen for kræft, Jævnfør Journal of National Cancer Institute. De fik også stærke resultater for prostata-, lunge og mave og kilden til denne beskyttelse er lycopen, en carotenoid findes i tomater. Det er bedst at koge dine tomater, før du spiser dem da dette gør at lycopen er mere letoptagelige. Tomater indeholder også kalium, C-vitamin, og beta-caroten, som er vigtigt for immunsystemet og hjælper med at holde huden sund. 

Tranebær: Phenoler er plantekemikalier der sænker oxidation af LDL (dårligt) kolesterol og tranebær indeholder meget mængde af dette sunde stof. Undersøgelser har vist, at proanthocyanidins i tranebær kan hjælpe med at beskytte mod urinvejsinfektioner, ved at forhindre bakterien E. coli for at knyttet sig til blærens vægceller og inficere dem. Nogle undersøgelser har også påvist, at tranebær kan være nyttige til at få det bedre efter et slagtilfælde. Selvom tranebær er gavnlig for de fleste mennesker, har man advaret om, at mennesker der bruger warfarin bør begrænse deres forbrug af tranebærsaft.

Vin: Hvadenten du foretrækker rød- eller hvidvin, så har det vist sig at være godt for hjertet, i bestemte mennesketyper. Hvidvin's beskyttelse kommer fra tyrosol og caffeic syre, som reducerer oxidativ stress og inflammation (betændelse). Rødvin's polyfenoler ser ud til at have egenskaber der hjælper hjertet. Adskillige undersøgelser viser, at rødvin i moderate mængder sænker homocystein, trombocyt-klæbrig og LDL "dårlige" kolesterol. Men inden du bliver alt for begejstret, så husk mådehold - det betyder et eller to glas om dagen (og her gælder kæmpeglassene bagerst i skabet ikke!), Og du skal også have mindst en alkohol-fri dag om ugen. Husk på, at alkohol er et giftstof.

Æbler: Æbler har længe været anset for at være en sund mad, ja, mange af os er vokset op høre, at de holdt doktoren væk! Det er nu kendt, at æbler indeholder phytonutrient quercitin, der forhindrer oxidation (tab) af LDL-kolesterol derved mindsker risikoen for skader på vores arterier og derved, risikoen for hjerte- karsygdomme. De indeholder også pektin, en opløselig fiber, der synes at være meget effektive til at reducere mængden af kolesterol i blodet. Pectin binder sig til tungmetaller i vores krop, såsom bly, og fjerner dem derved fra tarmen.

 

Kombinér listen med rawfood for at bevare vitaminer og mineraler bedst muligt.

Listen er rig på produkter, og der bør være nok til dagligdagen året rundt. Brug produkterne med lidt omtanke, men sørg for at få dem naturligt ind i jeres madplaner.

Kommentar (4)
  • Jesper  - Superfoods
    Hej, først og fremmest: tak for en lang og god artikel om superfoods og deres helbredsmæssige fordele.

    Jeg vil blot lige tilføje et par stykker:

    Acai bær (nej, de er ikke en danske)
    Hyben (fulde af c-vitaminer)
  • Anonym
    gojibær, incabær, lucuma pulver, morbær, chia frø og hampefrø :shock: :lol: :P :D :roll:
  • Dolph
    Lad os endelig ikke glemme HAVRE,VALNØDDER,HASSELNØDDER,SARDINER,indvolde som feks LEVER,og " ukrudt" såsom brændenælde og mælkebøtte i sæsonen.
  • Flemming Wedel  - Superfood
    For nylig læste/hørte jeg om grækere i et bestemt område, som havde nået en uhørt høj alder. Opskriften mente en som blev interviewet var for hans vedkommende: Vilde urter og planter som de af økonomiske årsager havde indsamlet i mange år og som han sagde, havde givet dem en høj sundshedsgrad uden de almindelige "civilisations" sygdomme. Man mener, at vilde urter/planter indeholder mange gange mere antioxidanter og vitaminer end i dyrkede grønsager.
    Mvh
    FW
Skriv kommentar
Your Contact Details:
Kommentar:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img]   
:D:):(:0:shock::confused:8):lol::x:P:oops::cry:
:evil::twisted::roll::wink::!::?::idea::arrow:
Security
Skriv venligst koden som du kan se i billedet.